DE THERAPIE

THERAPIE

WAT IS MERIDIAANTHERAPIE ?

De meridiaankleurentherapie, ontwikkeld door Duitse fysiotherapeute Christel Heidemann (1924-1998), is een van de meest bijzondere therapieën die de laatste 40 jaar ontwikkeld is en nog steeds in ontwikkeling is !

Heidemann heeft een behandelingsmethode ontwikkeld die zowel voor de therapeut als de patiënt tastbaar, voelbaar en controleerbaar is. Het is een methode vanuit de fysiotherapie, waarbij de kennis uit de bindweefselmassage, acupunctuur en de antroposofie samen komen.

In Nederland zijn slechts enkele fysiotherapeuten die enthousiast met deze kleurrijke therapie werken (zie ook www.meridiaankleurentherapie.nl). In Arnhem is praktijk Boonstra de enige die de meridiaankleurentherapie aanbiedt.

Onderzoek

Voor de meridiaan- kleurentherapie is een uitgebreid consult nodig. Hierdoor ontstaat een overzicht van problemen in heden en verleden. Het onderzoek bestaat uit het testen van de huidspanning van de rug. De locatie waar de spanning hoger is dan elders geeft aan welke meridiaan ontregeld is. Verder onderzoekt de therapeut of er stoorvelden voor de meridianen zijn zoals bv. littekens, tatoeages, breuken of andere trauma’s.

VOOR WAT VOOR KLACHTEN

De toepassingsmogelijkheden van de Meridiaan- Kleurentherapie zijn veelzijdig. Zij kan in principe bij ieder ziekteproces en ter profylaxe worden ingezet en heeft zich bewezen bij:

Vermoeidheid algemeen en na of tijdens chemotherapie en/of bestraling
Littekenbehandeling, borstreconstructie, oude operatie-littekens etc
Pijntherapie, onbegrepen klachten, migraine en hoofdpijn
Chronische ziektes, auto-immuun aandoeningen
Ondersteuning bij kanker, borstproblematiek na operatie of bestraling

Meridiaan- Kleurentherapie is een ondersteunende ordeningstherapie welke de zelfregulatie van het organisme ondersteunt. Ook kinderen en pijngevoelige patiënten waarderen de niet invasieve beïnvloeding van de acupunctuurpunten als heilzaam.

*De bindweefsel- tastmethode is een veelzijdige methode voor het bepalen van het therapeutische uitgangspunt, de therapie controle, het stoorveld onderzoek etc. Ook geeft het inzicht in de samenhang van ziekteprocessen in het individu en de wegwijzers tot een proces van ontwikkeling en herstel.